Categorieën
2014 Activiteiten Onderwijsmiddag Samenvatting

Onderwijsmiddag 2014: Didactische werkvormen in het ethiekonderwijs

Nieuwe didactische werkvormen in het ethiekonderwijs aan niet-filosofen.

Nieuwe didactische inzichten leiden tot nieuwe werkvormen. Dat geldt uiteraard ook in het ethiekonderwijs. Om de nieuwigheid op waarde te schatten, moeten we ons – opnieuw – afvragen wat we willen dat studenten leren. Wat moeten niet-ethici van ethiek weten? Gaat het bijvoorbeeld om het stimuleren van reflectie of om het aanleren van professioneel gedrag? Wat dragen de nieuwe werkvormen ertoe bij? Waarom zijn zij beter geschikt dan de oude? Wat is precies de functie van ethische theorieën en/of van inleefsessies, casus, film e.d. bij het bereiken van de doelstellingen van ons onderwijs?

De middag was een combinatie van een interactief workshop-gedeelte en korte lezingen over de achtergronden en doelstellingen van ethiekonderwijs.

Begonnen werd met interactieve workshops over de verschillende nieuwe werkvormen. Hier ging het om het ervaren van nieuwe werkvormen en om het gesprek over de vraag wat we willen dat studenten leren. Wat dragen deze nieuwe werkvormen daaraan bij? Waarom zijn ze beter geschikt dan andere werkvormen?

We vervolgden met korte lezingen over de achtergronden / doelstellingen van ethiekonderwijs. De spreeksters behandelden wat zij vinden dat niet-ethici over ethiek zouden moeten weten: gaat het om het stimuleren van reflectie of aanleren van wat het goede is? Verder over de vraag hoe je dat bereikt en wat de functie is van nieuwe didactische werkvormen.

Daarna gingen we onder leiding van Anke Oerlemans en Lieke van der Scheer in gesprek met sprekers en publiek over bovenstaande vragen.

Sprekers

  • Katrien Cornette (UZ Leuven) is de coördinator van sTimul, een zorgethisch lab in Lubbeek (Leuven). Op deze simulatieafdeling worden verschillende inleefsessies aangeboden waarin studenten als zorgontvanger of zorggever aan de slag gaan. Zij introduceerde de verschillende werkvormen aan de hand van casus uit de praktijk van het zorgethisch lab, en ging in gesprek met het publiek over de ervaringen. Dia’s van de presentatie >>>
  • Els Maeckelberghe (UMCG) maakte de film, ‘Integrity Factor’, voor integriteitsonderwijs aan (medisch) studenten. ‘Integrity Factor’ is een interactieve film die elke onderzoeker uitdaagt zichzelf vragen te stellen, beslissingen te nemen en de gevolgen ervan onder ogen te zien. Zij toonde delen van de film en nodigde aanwezigen uit keuzes te maken. Gemaakte keuzes bepalen hoe het verhaal verdergaat. Vervolgens ging Els in gesprek met aanwezigen over de vraag  wat studenten ervan leren en wat deze specifieke werkvorm daaraan bijdraagt. Dia’s van de presentatie >>>
  • Mariëtte van den Hoven is universitair docent aan het Ethiek Instituut aan de Universiteit Utrecht. Ze is o.a. coördinator van het onderwijs aan niet-filosofie studenten en heeft een tweejarig project binnen de Universiteit dat zich richt op het verbeteren van ethiekonderwijs. Als je arts wilt worden, wil je geen filosoof worden en wie een beta-opleiding kiest, lijkt soms een andere leerstijl te hebben dan een typische geesteswetenschapper. Maakt dit, als het waar is, verschil voor de manier waarop je ethiek doceert aan scheikundestudenten, diergeneeskundigen, biologen, verpleegkundestudenten en ga zo maar door? Wat zijn ‘basis-ingrediënten’ en wat is optioneel in ethiek-educatie? Hier richtte de presentatie zich. Dia’s van de presentatie >>>
  • Margreet van der Cingel werkt als hogeschool hoofddocent en senior onderzoeker Persoonsgerichte zorg voor ouderen bij de opleiding Verpleegkunde en het lectoraat Innoveren in de ouderenzorg van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij is nauw betrokken bij curriculumontwikkeling en werkt mee aan het ontwerpen van het landelijk opleidingsprofiel bachelor2020 verpleegkunde. Vanuit die rollen reflecteerde zij op hoe je studenten bijbrengt wat een goede verpleegkundige is en vertellen over haar ervaringen in het hoger beroepsonderwijs.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.