Categorieën
2023 Activiteiten Onderwijsmiddag

NVBe Onderwijsmiddag (27 januari 2023 j.l.): met talkshow & workshop over diversiteit en inclusie in ethiekonderwijs.

Op vrijdagmiddag 27 januari 2023 vond de NVBe onderwijsmiddag over diversiteit en inclusie in het onderwijs plaats. Locatie: Ministerie van VWS, Den Haag (loopafstand station Den Haag CS).

Op universiteiten, hogescholen en op onderzoeksinstituten, maar ook in bijvoorbeeld zorginstellingen, groeit de aandacht voor diversiteit en inclusie en dat is terecht. Er zijn nog veel stappen te gaan. Zo blijkt dat geneeskundestudenten met een migratieachtergrond in hun coschappen structureel lager beoordeeld worden dan hun medestudenten . En zo is lang weinig aandacht geweest in onderzoek en onderwijs naar verschillen tussen het mannen- en vrouwenlichaam.

Hoe maak je ruimte voor inclusie en diversiteit wanneer je ethiekonderwijs ontwikkelt? Hoe ontwikkel je een diversiteit & inclusie onderwijsprogramma dat goed ingebed is? Wat kunnen verschillende onderwijsinstellingen die inclusie- en diversiteitsonderwijs ontwikkelen van elkaar leren? Deze en andere vragen kwamen ter sprake tijdens de onderwijsmiddag van de NVBe.

De onderwijsmiddag startte met een talkshow waarin verschillende sprekers als tafelgast aanschoven om onder leiding van dr. Hafez Ismaili M’hamdi in gesprek te gaan over neurodiversiteit, culturele diversiteit en 1e generatie studenten. Vervolgens konden de deelnemers in een workshop met elkaar nadenken over hoe je in onderwijs aandacht kan besteden aan diversiteit en inclusiviteit. Maar ook hoe je zorgt voor een inclusief onderwijsklimaat waarin niet alleen ruimte is voor diversiteit, maar waar diversiteit actief wordt nagestreefd en ingezet.

Programma:
13:00 — Inloop met koffie en thee
13:30 — Aanvang programma, opening en welkom door André Krom, voorzitter van
de NVBe
13:45 — Talkshow met tafelheer dr. Hafez Ismaili M’hamdi en tafelgasten Kamiel
Feiertag, Charisma Hehakaya, Floor Haalboom, Ruben Verwaal,
gevolgd door een gezamenlijk gesprek en vragen uit het publiek.
14:45 — Pauze met versnapering
15:15 — Workshop (Floor Haalboom en Ruben Verwaal):
Diversiteit en Inclusie in het onderwijs
16:15 — Plenaire terugkoppeling
17.00 — Borrel

Over de sprekers:
dr. Hafez Ismaili M’hamdi is ethicus en universitair docent aan de afdeling Medische Ethiek, Filosofie en Geschiedenis van de Geneeskunde van het Erasmus MC, en vicevoorzitter van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid.

Kamiel Feiertag is een voornamelijk normaal menselijk wezen, filosoof en expert ADHD ervaringsdeskundige. Hij zet zich in voor de (zelf)acceptatie van neurodiversiteit. Hij zal ingaan op hoe het is om AD(H)D te hebben in een wereld die ontworpen is rondom kwantificeerbare opvattingen van goed functioneren, waarom dit technologische denken niet altijd een goed idee is voor het onderwijs en de maatschappij, en de waarde van een beetje weird zijn.

Charisma Hehakaya heeft onlangs haar promotieonderzoek afgerond op divisie Beeld & Oncologie van het UMC Utrecht. Na haar post-master epidemiologie nam ze het initiatief om het Eerste-Generatie Fonds op de Universiteit Utrecht op te richten om eerste-generatie studenten te stimuleren het beste uit hun talenten te halen. Het fonds helpt met geld, tweedehands laptops of praktische ondersteuning, zoals taaltrainingen. Ook gaat op haar initiatief binnenkort ‘University Pioneers’ van start om eerste-generatie studenten in Utrecht beter wegwijs te maken in het studentenleven, onder andere door de inzet van mentoren.

Dr. Floor Haalboom is wetenschapshistoricus en universitair docent medische geschiedenis aan het Erasmus Medical center in Rotterdam. Zij heeft het diversiteit en inclusie onderwijsprogramma voor de bachelor en master geneeskunde ontwikkeld.
Dr. Ruben Verwaal is conservator en historicus bij het Erasmus Medical center, en hij is gespecialiseerd in de geschiedenis van de medische wetenschap. Hij is hoofd coördinator van het diversiteit en inclusie onderwijsprogramma voor de bachelor en master geneeskunde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.